سفارش تبلیغ
صبا ویژن

«یک جرعه از مسیح»

رابطه یزید و مسیحیّت

ولادت و تربیت یزید1

یزید در سال 25 یا 26 هجری زاده شد و مادر وی «میسون» نام داشت؛ معاویه «میسون» را در حالی که یزید را در شکم داشت، طلاق داد و «میسون» وی را در زمانی که همسر معاویه نبود، به دنیا آورد.
برخی از نویسندگان معتقدند: یزید نزد دایی‌های خود در بادیه پرورش یافت و قبیله میسون پیش از اسلام مسیحی بودند و هنوز حال و هوای دوران مسیحیّت در سر آنان بود و از این رو، یزید بیش از آنکه تربیت او اسلامی باشد، تربیت مسیحی داشت؛ بنابراین، پرده‌دری وی نسبت به ارزشهای اسلامی امر غریبی نبود.
شاید از این روست که یزید در اشعار خویش-به هنگامی که می‌خواهد شراب بنوشد- چنین می‌سراید:

وَ إن حَرُمَت یَوماً عَلی دینِ أحمَدَ               فَخُذها عَلی دینِ المَسیحِ بنِ مَریَمَ
«اگر نوشیدن شراب در دین اسلام حرام است؛ آن را مطابق دین مسیح بنوش!»
2

دولت روم در دربار بنی امیّه نفوذ داشت و برخی از مسیحیان روم در دربار شام به عنوان مستشار حضور داشتند. مورّخان تصریح می‌کنند که به هنگام حرکت امام حسین-علیه السّلام- به سوی کوفه، یزید به توصیه «سَرْجون» رومی «عبید‌الله زیاد» را که والی بصره بود(با حفظ سِمَت) به حکومت کوفه نیز منصوب کرد. سرجون این توصیه را به نقل از معاویه به یزید نمود.
«ابوالفرج اصفهانی» درباره هم‌نشینان یزید می‌گوید: «در طلیعه ندیمان یزید، شاعری مسیحی به نام «اخطل» قرار داشت. این دو تن با هم شراب می‌نوشیدند و ساز و آواز می‌شنیدند و یزید وی را در سفرها به همراه خود می‌برد. پس از مرگ یزید و انتقال خلافت به مروانیان، اخطل در دوران خلافت عبدالملک مروان، از نزدیکان او قرار گرفت و هر زمان که می‌خواست، نزد او می‌رفت، در حالی که گردنبند طلا در گردن داشت و قطرات خمر از موی صورتش می‌چکید».

*****          *****          *****

1- این مطالب عیناً از کتاب «عاشورا: ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها، پیامدها» صفحه 213 - 215 نقل شده است.
2- البته ما معتقدیم شراب در هم ادیان الهی حرام بوده و از جمله در دین مسیح-علیه السّلام- هر چند به این دین نسبت داده شده که آن را جایز می‌شمارند.


+ نوشته شده در چهارشنبه 85/11/4ساعت 7:29 صبح توسط خراباتی نظرات ( ) |